"Ett träd är dömt att vara ett träd, liksom en människa är dömd att vara fri" (Sartre)







torsdag 28 januari 2010

Världens bästa yrke!

Välkommen till Spräng skolan!

Jag, Mrs Teacher, är innehavare av något av det mest tyngsta, slitsamma, stressiga, pressande, utmattande, otacksamma, nedvärderande, nedskrivna, omdebatterade, utbrännande, utskällda och ibland det mest hatade yrke som finns.

Ett yrke där jobbet aldrig har en början eller ett slut utan är ett ständigt pågående, sällan avslutat, projekt. Ett yrke där man hastar, springer, jagar i korridorer och mellan rum, alltid på väg och aldrig har tid, med en ständig blick på klockan, räknandes minuter och hjärtslag. Ett yrke som kräver flexibilitet, fantasi, inlevelse, improvisation, kreativitet, lyhördhet, ständig mental närvaro - men utan applåder. Ett yrke som kräver många års högskole- och universitetsstudier, men där gemene man ändå tror sig veta bättre. Ett yrke av flera års studier, men som ger i lön något litet över existensminimum. Ett yrke där man behöver kompetens i vitt skilda områden man inte har utbildning i. Ett yrke där politiker med jämna mellanrum förändrar både mål, innehåll och arbetssätt utifrån sitt eget personliga tyckande. Ett yrke där uppgjorda idéer, planer och beslut alltid skiter sig. Ett yrke som ofta lämnar en otillfredsställd och med känslan av att det där kunde man gjort bättre. Ett yrke som inte har en off-knapp utan följer en överallt, på bussen, under promenaden, i badet, framför tv-n, vid tidningsläsandet, i samtal med vänner, i sängen. Det sista man tänker på innan man somnar och det första man tänker på när man vaknar. Det är ett yrke som inkräktar på sömnen, fritiden och familjelivet.

Men! Det är ett yrke som är det mest inspirerande, intressanta, utvecklande, utmanande, upphetsande, tacksamma, härliga och framför allt det roligaste som finns! Ingen annan stans blir jag så glad över komplimanger och så rörd över uppriktiga kramar. Aldrig skrattar jag så hjärtligt varje dag. Sällan får man känna denna värme, innerlighet, tillit, glädje, sprallighet och livslust på annat håll. De mest givande och engagerade diskussioner har jag här, i detta yrke. Aldrig i andra sammanhang känner jag att jag ännu, fortfarande, lär mig så oerhört mycket och växer, hela tiden, varje dag.

Mina vänner, mina kollegor - sträck på er. Var stolta! Vi har världens bästa yrke. Vi är lärare.

Med Spräng skolan! vill jag delge och diskutera både glädjen och frustrationen i varje-dag-livet i verklighetens skola av idag. Väl mött,

/Mrs Teacher

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar