"Ett träd är dömt att vara ett träd, liksom en människa är dömd att vara fri" (Sartre)







fredag 29 januari 2010

MVG till sjukskriven elev?

Mrs T. Pedagogen:
Att bedöma och sätta betyg på en elevs kunskaper är ibland en lätt uppgift, men allt som oftast en knivig balansgång. På vår skola har vi ständiga diskussioner kring hur bedömningen lämpligen görs utifrån kursplan och betygskriterier. Dessa diskussioner eskalerar alltid fram på vårkanten när det är dags för 9:ornas slutbetyg. Om en elev inom olika arbetsområden i ett ämne under tre terminer, d v s hösten och våren i 8:an samt hösten i 9:an, haft olika betyg, hur gör man då med slutbetyget? ”Räknar man ihop” samtliga betyg och ger det betyg eleven ”haft mest av”? Eller väljer man ett ”genomsnittligt” betyg? Får man sänka ett terminsbetyg till nästa termin? Enligt Skolverkets riktlinjer ska betyget spegla den kunskapen eleven innehar just vid betygstillfället. Detta innebär att betyget kan skifta kraftigt från arbetsområde till arbetsområde, från termin till termin, även om man kanske förutsätter en viss kunskapsstegring. Eleven kan ju ha varit mycket frånvarande en tid och glömt stora delar av tidigare inhämtad kunskap, eller vara mer eller mindre duktig på olika områden.

På vår skola menar dock vår chef Rektorn, att 9:ans höstbetyg omöjligen kan sänkas; eleven har ju då visat på vissa kvaliteter som inte kan försvinna. I praktiken innebär detta resonemang att en elev som nöjer sig med 9:ans höstbetyg kan stanna hemma på sofflocket under våren.

Ett annat bedömningsdilemma dök upp idag. En elev i 9:an har under hösten varit svårt sjuk och missat det mesta av skolarbetet. Denna termin är eleven sjukskriven 50%. Eleven hade vid sjukskrivningens början haft MVG i flera ämnen under 8:an. Rektors och Skolverkets policy i sådana fall är att det inte går att sänka betyget. Jag ömmar självklart mycket för den sjuka eleven, men undrar ändå: Hur är det möjligt? Om man inte deltar i skolans arbete, och enligt sjukintyget endast behöver arbeta ca 25% av arbetstiden under ett helt läsår – hur kan det automatiskt och p g a tidigare meriter, rendera det högsta betyget? Det strider mot Skolverkets regel: Betyget ska sättas utifrån elevens nuvarande kunskap.

Ja, det är inte lätt alla gånger. Som pedagog vill jag vara strikt, rättvis och följa de förordningar som finns. Som människa kan jag tänka att, äsch, vad spelar det för roll om en elev får ett högre betyg än vad jag bedömer är rätt, jag får ju min lön i alla fall...

Mrs T. Personen:
Idag hade jag en riktig skrattdag. Ämnet var Religion, arbetsområde Judendomen/Bibliska berättelser, årskurs 7 och arbetssätt att i grupp dramatisera de olika Bibel-gubbarna. Jag hamnade inne hos Mose-gruppen som behövde hjälp att komma vidare. Där står en farao som mest koncentrerade sig på att dra sig i skägget, en storvuxen 14-årig Mose som pressats ner i en flyttkartong (korgen i Nilen), en berättare som frentiskt kastar sig mellan att spela Gud, slavdrivare, Aron och några roller till, samt faraos dotter som inte hängde med i berättelsen för fem öre. Jag skrattade så tårarna rann och råkade visst glömma bort alla andra grupper denna lektion.

/Mrs Teacher

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar